Skandias sociale ansvar

"Ansvar er en af de værdier, Skandia bygger på. Og for os er ansvar også at tage ansvar for det samfund, vi er en del af. Social ansvarlighed er den primære grund til, at vi har igangsat Idéer for livet.  
Samme motivation gælder vores medarbejdere, som også engagerer sig som frivillige, fordi de ønsker at gøre en forskel for andre. Det viser vores evaluering af projektet.

Ud over at tage et socialt ansvar viser vores evaluering samt erfaringerne fra Skandia i Sverige, at initiativet også er med til at styrke virksomhedens image, forbedre arbejdsmiljøet og gøre Skandia til en mere attraktiv arbejdsplads for jobsøgende.
Der er altså noget at hente for alle parter: samfund, medarbejdere og virksomhed.

 

 

18 år med socialt ansvar

Skandia har i 18 år været med til at gøre det nemmere at have det svært i Danmark. Målet er at hjælpe udsatte børn og unge til et bedre liv.

I 1998 tog Skandia de første spadestik til Idéer for livet og et socialt engagement, der i dag er blevet til en lang række af initiativer. Skandia har i de forløbne år været med til at udvikle området ved hele tiden at tænke i nye baner, og er i dag en af frontløberne inden for social ansvarlighed.

I 2007 kom Idéer for livet Ambassadørerne, hvor Skandias medarbejdere har mulighed for at lave frivilligt arbejde i arbejdstiden. Det har hver tredje medarbejder i Skandia takket ja til, og bruger nu to timer om måneden på en sag, de brænder for.

Skandias sociale fond, Idéer for livet Fonden, kan også fejre 18 års jubilæum. Fonden hjælper ildsjæle, som har børn og unge som deres hjertesag. I løbet af de forgangne 18 år er over 500 projekter blevet støttet med i alt fire en halv millioner kr. Bøger til lektiecaféer, udflugter for børn af indsatte, nye telte og fodbolde og særlige aktiviteter for nydanske piger er blot få ud af de mange sager, som Fonden har støttet.

Dermed synes vi, at vi får meget mere igen, end de to timer vi giver medarbejderne til frivilligt arbejde."

Per Wahlstrom

Per Wahlström
Administrerende direktør, Skandia Danmark

 

Spoler man tilbage til begyndelsen, var Natteravnene det allerførste projekt, som Skandia støttede. I 1998 hjalp Skandia Natteravnene i den første, svære opstartsperiode, hvor de første frivillige blev sendt ud i det danske natteliv for at passe på børn og unge. Det medførte, at Natteravnene i dag er en landsdækkende succes med 7.000 frivillige i 260 foreninger.

I 2008 delte Skandia sine erfaringer med omverdenen og hjælper andre virksomheder i gang med at tage et socialt ansvar. Derfor har Skandia lavet en drejebog med masser af viden og inspiration til andre virksomheder.

Seneste skud på stammen er Skandia-modellen. Et regneværktøj til danske kommuner, til at regne på det økonomiske potientiale ved at rykke mennesker i udenforskab. Vi kalder det også udenforskabets pris. Siden lanceringen i 2014, har vi undervist 26 danske kommuner i brugen af værktøjet og afholdt netværkskonferencer om 'Sociale investeringer'.

Med mange gode tiltag og succeser fra de sidste 18 år i rygsækken, arbejder Skandia ufortrødent videre, og vores ambitioner for fremtiden er store.

Kom godt i gang

Skandia vil gerne bistå med råd og vejledning til alle med interesse for at igangsætte lignende initiativer. Hvis du er interesseret i at vide mere, så er der hjælp at hente.

> Kom godt i gang